12 Mart 2014 Çarşamba

İzmir'de bir bayram ve Bulgar göçmeni teyze



  İzmir'de kurban bayramı.Sabahtan beri, bir yerlerde kesilen kurbanımızın etini bekliyoruz.Ne gelen var ne giden derken biraz önce annemin yeni komşusu geldi , Bulgaristan göçmeni bir bayan. Bayramlaşma,  sohbet derken konu eski bayramlara geldi. . Biz dedi Bulgaristan 'da iken bayram namazından sonra ,kurbanlar kesilince köy meydanına  giderdik. Herkes bir pay et getirir, caminin oraya büyük kazanlar kurulur bu etler orda pişerdi. Hep beraber piknik havasında yerdik, görüşür hasbihal ederdik... Efkarla  ekledi 'şimdi herşey bambaşka '. Ne zaman geldiniz dedim. 1991’de dedi ve anlattı. 'Biz Türkler 'in aile düzeni vardı, boşanma falan olmazdı öyle. Çoluk çocuğumuzla yaşardık. Okumaya da önem verirdik.Onlarda bir aile düzeniymis, okumaymış  pek yoktu. Bir  baktı Bulgar hükümeti bunlar böyle giderse bizi geçecek. Önce pomakların adını değiştirdi(Pomaklar : Müslüman slavlar,batı trakayada ve makedonya'da da var ), sonrada sünneti yasakladı. Pomaklar çok sofu olurlar,onlar da çok çekti...Bir gün kapı çaldı , akşam vakti. .Bir baktım polis, 'kendine bunlar arasından Bulgar adı seçeceksin yoksa Beleneye 'dedi. Belene,  o dönemde azınlık müslümanlar için hazırlanmış bir eziyet kampı...Baskılar artınca ayaklandı bizimkiler, bu seferde eziyetler başladı.’  Adınızı değiştirdiniz mi diye sordum.Mecbur değiştirdik dedi,merak ettim neydi adınız dedim.Sustu önce, çok mu merak ettin dedi,söylemeye çalıştı...Yüzü hüzünle gülümsedi , gözleri hafif buğulandı .Denedi. Çıkmıyor ağzımdan,söyleyemeyeceğim dedi . Benim bir adım var , o da Nesibe ...Hüznünü ve kızgınlığını saklamak istercesine güldü....' Muhacir olmak zor be  kızım ' dedi,' yerini yurdunu bir valize sığdırmak...' Turgut Özal, mekanı cennet olsun. Açtı da kapıları geldik İzmir e.
( Bu konuşmadan sonra Beleneyi araşırdım. Merak ederseniz siz de bakın,Avrupanın göbeğinde neler olmuş...)
                                                                                                                       15.10.2013

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder